Annonsen har avslutats

Denna annonsen avslutades 2017-12-21
Sandvikens kommun

Familjehemssekreterare

Ansök nu!

Sandviken

Kvalitet

Engagemang

Flexibilitet

Tipsa om tjänsten!

Känner du någon som skulle passa perfekt för den här tjänsten? Tipsa den personen


Familjehemssekreterare


Arbetsplatsbeskrivning

Individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun är indelad i sju enheter; barn- och familjeenhet, ungdomsenhet, vuxenenhet, ekonomienhet, familjerätt, Sandvikens familjecenter samt boenden för ensamkommande barn.

Inom förvaltningens ansvarsområde finns även samordningsansvaret för kommunens drogförebyggande arbete, folkhälso- och trygghetsfrågor samt handläggning av serveringstillstånd.

Förvaltningens uppdrag är att bidra till positiva förändringar för människor i utsatta situationer. Förvaltningens 180 medarbetare ger råd, stöd och insatser till människor i alla åldrar såsom omsorg och service, upplysningar, råd och stöd till barn och unga och deras familjer, familjerättsliga frågor, vård och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik, ekonomisk hjälp samt annat bistånd enligt socialtjänstlagen.

Vi vet att de flesta socionomers största drivkraft är att tillsammans med andra göra skillnad i människors liv. I Sandviken har vi kraftigt förstärkt möjligheterna att utföra ett socialt arbete med god kvalité med kraftig utökning av bemanningen.

Aktuell tjänst är en ytterligare förstärkning av bemanningen till att omfatta 3,75 familjehemssekreterartjänster.

Familjehemssekreterarna är organisatoriskt knutna till Barn- och familjeenheten. Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv och använder BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem. Vi har tillgång till både internt stöd och extern handledning. Fortbildning sker kontinuerligt utifrån aktuella förbättringsområden. Inom enheten finns det tillgång till administrativt stöd.

Arbetsbeskrivning

Arbetet består av att rekrytera och utreda familjehem och kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familjehem samt handleda och stödja dem i sitt uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare och samarbetspartners. Du kommer att ingå i länets nätverk för familjehemssekreterare.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomutbildning och kunskaper inom system- och nätverksorienterat arbete såväl som BBIC. Du skall ha erfarenhet av socialt arbete inom individ- och familjeomsorgen med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar och god förmåga att tillämpa gällande lagstiftning. Tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning samt handledarutbildning är meriterande. Det förutsätts att du är engagerad i ditt ansvars-område och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du skall ha god förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Innehav av körkort B är ett krav.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Snarast enligt överenskommelse

Ansökan

Ansök senast: 2017-12-21
Referensnummer: 127-17

Lön

Löneform: Månadslön.

Anställning

Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Kontakt

Kontaktperson


Jan Nilsson
Enhetschef
026-24 13 93
jan.nilsson@sandviken.se

Fackliga företrädare

Elin Liljegren
SSR
026-24 01 58
elin.liljegren@sandviken.se

Eva Östermark
Vision
026-24 11 00
eva.ostermark@sandviken.se

Övrigt

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.


Intresserad av tjänsten men saknar CV?

Du kan snabbt och smidigt påbörja din ansökan via vår Mobil/Snabbansökan längst ned på sidan. 
  Visa ditt intresse så är du ett steg närmare ditt drömjobb!

Kontakta oss

Påbörja din ansökan!

  • 1
  • 2
Du måste ange ditt namn.
Du måste ange en giltig e-postadress.
Du måste ange ditt telefonnummer.

När jag ansöker kommer mina personuppgifter hanteras enligt Sandvikens kommuns Policy


Prenumerera på liknande tjänster